חיפוש
Close this search box.

כתמים בשיניים: למה הם נוצרים – ואיך אפשר להעלים אותם

כולנו שואפים לשיניים לבנות וצחורות, אולם במציאות רבים מאתנו סובלים מכתמים בשיניים, שבדרך-כלל ניתנים להסרה (או הסתרה) אצל רופא השיניים. מהם סוגי הכתמים וממה הם נובעים, ומה עלינו לעשות כדי למנוע מלכתחילה את הופעתם

לדבריו, כתמי שיניים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: כתמים פנימיים (אינטרינזיים) וחיצוניים (אקסטרינזיים). “הפנימיים כלואים בשכבות העמוקות והפנימיות של השן”, הוא אומר, “קשורים לרוב בגנטיקה, בפגמים בהתפתחות השיניים והזגוגית, בכליאה בזמן התפתחות השיניים כתוצאה מתופעות כגון פלואורוזיס (הנגרם מיתר פלואור) ובנטילת אנטיביוטיקות שונות כגון טטרציקלין בגיל צעיר. הכתמים החיצוניים הם בדרך כלל תוצאה של הידבקות פיגמנטים ממקורות שונים לפני השטח החיצוניים של השן, כמו שאריות מזון, קפאין, ניקוטין ועוד. הם גם קשורים בדרך כלל להרגלי צחצוח ותחזוקה בינוניים ומטה ולפני שטח מחוספסים של השן”.

“הדרך האולטימטיבית להעלים כתמים בשיניים היא לצפות אותן. טיפול דנטלי קוסמטי יכול לשנות צורה, צבע ומיקום שן באופן מיידי ויעיל. ציפויי חרסינה עמידים ביותר בפני צביעה חיצונית ומסוגלים לכסות כמעט כל צביעה פנימית”

איך מאבחנים את סוג הכתם?

כתמים כהים בגוון צהבהב-חום: “בדרך כלל קשורים לצביעה חיצונית ממשקאות כגון קפה, תה (בעיקר ירוק) ויין בשילוב צחצוח לקוי”, הוא אומר. “גם עישון או לעיסת טבק גורמים לכתמים מסוג זה. שיני חלב שהזדהמו או נפגעו עלולות לפגוע בשיניים הקבועות שמתחתן ולגרום לכתמים חומים פנימיים בהן”.

כתמים חומים או לבנים: “קשורים לרוב בתהליך הסתיידות פגוע שגורם לשכבת האימייל של השן להיות רכה מדי עם נטייה להתקלף (אמייל היפוקלציפייד) ולחשוף כתמים חומים או לבנים”.

כתמים צהבהבים בהירים או שחורים: “מעידים על הצטברות של אבנית על גבי השיניים”.

כתמים כתומים: “נפוצים בגבול החניכיים בעיקר אצל ילדים עם צחצוח לקוי, נובעים משאריות מזון ומחיידקים כרומטוגניים”.

כתמים ירוקים: “נדירים יותר, קשורים לחשיפה לניקל ולכספית ולנוכחות חיידקים פלואורסצנטים ופטריות. מופיעים בעיקר אצל ילדים”.

פרטי התקשרות

הישארו בקשר

לתיאום פגישת ייעוץ השאירו פרטים בטופס הבא ואחזור בהקדם:

אולי יעניין אותך גם

שתלי זירקוניה
שתלי זירקוניה

השתלת שיניים זירקוניה כאשר מדברים על זירקוניה מיד אפשר להבין שמדובר באיזשהו נושא שקשור לרפואת שיניים בכלל ולנושא של שיקום

קרא עוד »
כתר זירקוניה
כתר זירקוניה

גשר זירקוניה מי שמגיע אל רופא שיניים לצורך ביקורת שגרתית או שיודע שיש בעיה עם אחת או יותר מהשיניים שלו

קרא עוד »